Artikel & Karya

06Jan 2017

بسم الله الرحمن الرحيم Untuk apa aku menuntut ilmu? Adakah untuk menujuk-nunjuk? Adakah disebabkan ibu dan ayah? Adakah kerana melihat insan menuntut ilmu? Adakah disebabkan ia adalah suruhan dari Maha Pencipta? Adakah untuk mendapat natijah yang cemerlang dalam peperiksaan? Adakah sudah menjadi fitrah semulajadi manusia untuk pergi ke sekolah menuntut ilmu? “Daripada Amirul Mukminin Abu […]

25Oct 2016

بسم الله الرحمن الرحيم   Do you know that social media these days are affecting many people in many ways positively as well as negatively? Basically, social media has become the new way of socializing with other people. These are the platforms used for people to get to know each other, share our thoughts and […]

23Jun 2016

بسم الله الرحمن الرحيم Orang Melayu kini masih dikagumi kerana pandai membaca al-Quran persis lidah orang arab. Walaupun sesetengah masyarakat kita pelbagai kaum dan loghat,mereka tetap masih dapat menyebut perkataan arab dengan baik. Satu hal yang tidak boleh dinafikan, kebanyakan orang melayu sejak kecil lagi sudah dibiasakan dengan kelas mengaji al-Quran. Malah, kebanyakkan orang telah […]

15May 2016

بسم الله الرحمن الرحيم KITA MAMPU MENGANGKAT SENJATA Bangun pagi, capai telefon, buka applikasi Facebook. Letupan di Aleppo, Serangan di Gaza, Serangan di kem pelarian Syria, Krisis air di Malaysia, Bencana alam di mana mana, Peshawar, Riyadh, Tokyo, New Delhi dan lain-lain. Terdetik seketika di dalam hati, “Ya Allah kesiannya mereka, bantulah mereka ya Allah.” […]

26Apr 2016

[JANGAN PERNAH MENYERAH KALAH!] “Kau ni hipokrit. Nampak macam baik aje alahai, padahal…” Satu kata-kata yang tajam menyengat hati saat diri sedang membaca Al Quran di kelas sementara menunggu kelas bermula. Bukan selalu pun baca Quran di kelas, cuma kali ini hati terasa berat lalu terdetik untuk membaca Al Quran dengan tujuan mencari ketenangan. Ya, […]

12Jan 2016

Terasa pantas sekali waktu berlalu. Sama ada sedar atau alpa, redha atau terpaksa, sudah masuk waktu pelajar-pelajar untuk “bergua”. Jejak keramat imtihan yang mendebarkan hampir memenuhi ruang legar yang ditetapkan. Sama ada kita yang terlewat atau masa yang terpantas begitulah realiti imtihan yang bakal dihadapi. Imtihan atau peperiksaan dilakukan bagi menilai tahap kebolehan dan keupayaan […]

27Dec 2015

Ibu. Satu nama yang apabila disebut, akan membuat kita terbayang satu wajah insan yang manis senyumannya, gembira riak wajahnya, cantik pemakaiannya. Apabila “ibu” disebut, segala keindahan dapat kita bayangkan. Akan tetapi  pernahkah kita bertanya, apakah yang ibu kita bayang apabila dia mendengar perkataan “anak”?   Ibu, seorang insan yang telah banyak berkorban untuk kita. Pengorbanannya, […]

16Nov 2015

Oleh  Annehash   Slide pasal nervous system aku tatap.Tatap je, tak baca. Mungkin boleh tembus agaknya sebab berjam  duduk  bertapa kat meja. (maklumlah…final just 2 weeks away) Sahabat aku , Ina  tengah bertapa atas katil aku. Dia sleepover semalaman kat rumah aku. Nak tukar angin katanya sebab lama benar bertapa kat rumah sendiri. Dia exam […]

10Sep 2015

  Ucaplah salam, Sebarkan Keamanan. Masih segar di ingatan, setiap kali selisih dengan pelajar yang lebih tua, laju lidah mengucap “Assalamualaikum”. Jika tidak diucap, maka bersedialah anda dicop sebagai – sombong, kurang ajar. Biar tidak ikhlas di hati, tapi salam sentiasa diberi.   Apa yang kurang pada kehidupan ku di Mesir ini? Pakaian terjaga. Pendidikan […]

16Aug 2015

Jika ditanyakan kepada aku tentang pengalaman yang menarik sepanjang aku berada di Mesir, aku akan katakan tiada yang istimewa kerana bagi aku apa yang aku pernah alami, dirasai oleh kebanyakan pelajar di Mesir terutamanya di Mansurah. Tetapi, jika aku disuruh memilih antara Malaysia dan Mesir yang manakah lebih selesa untuk aku meneruskan pengajian, aku tetap […]